Welcome to Melin's Blog | Click Like For My Page | Do a Follow | Klik Widget Di Bawah Ya | Just a Click ForDashboard / Follow
✿ღ✿Gadis ♂ Blogger✿ღ✿: July 2011
annyeong my chingu~~mi hao ma ?Gemok aku dok Hostelll . mane tak nye , pagi,tengah hari,petang,malam,supper and now dah naekk 11KG :'( Gemokkk kn ? Heeeeeee:D

Follower Setia

Wednesday, 20 July 2011

Angkara Abang Aku,, :(

eeeee,,,,,,,,,,,,
malu seyh !!!!
brader aq lha niyh,,sbb nk recheck lampu m0t0r jek b0ley brlaku ACCIDENT KECIL ,,hihihi


citenyew camniyh,,,
mase aq nk pegi ______________ aq,,,
abng aq nk check lampu vicheles nye tuwh yg baru  psng,,,
s0,,,after dye dah check,,,
dye kate " da lha,,,j0m lew,, lampu niyh da OK dah,,, "...
"ala,,,k0 check lew agy skali,,mnew ke thu x ley kew??? hah !!! x pasal,,, " kate aq kpd dye,,
" mls r 0wng nk bet0wlkn,,,,,tady pak cik da pasang bru,,,,OK lha tuwh,,,,,
aq  ngan siblings s0rang tuwh,,,(arisya-si tembam tuwh ),,,,b0nceng le m0t0r dye tuwh,,,
adeq aq dd0k kat dpn,,,aq ddk kat blakang lah,,,, x kn lha nk ddk kat dpn k0t,,,mlu lha aq nnty,,,
then,,,,setibanya leave h0me,,,al0ng the j0urney,,,si cuai tuwh,,,(abang aq lew),,nk check plak,,,
rse geram aq nk mendadak dah niyh,,,,,,," EEEE Geram t0wl l0rh,,,",,
dye ni p0wn satu,,,
aq da ckp da,," x pew lew nnty akak tngk2 lha cikit,,,k0 tuwh,, tngk dpn...nnty ape2 hal brlaku nnty kang hah ??? sapew nk tngg0ng ??? "...(cakap dalam geram),,
time2,,,,dye degil lak,,,
tibe2 dye t0leh blakang nk tngk menyala x lmu tuwh,,,
pas2,,,,UNEXPECTEDLY,,,,
kite 0rng trbabas,,,,
abng aq tuwh lew..g lnggar p0k0k ape hal ???
salamt  lah x de paew....
cume abng aq ngan adeq aq  sakit kaki jep,,,
ad0hai...slamat x de rng  rmi mse tuwh,,,
aq p0wn terdiam x terkata,,,
bru lah first time aq penah mengalami pengalaman camniyh,,,
huh !!! slamat time tuwh wak2 malam,,,
then,,,abng aq tur0n sbb nk perikse mnew ke thu ade s0mething wr0ng kew,,,
pas2 aq p0wn cp " pat larh,,, 0wng da mlu niyh,,," ,,,
with0ut wasting any preci0us time,,,
abng aq p0wn  jln balek,,,
abng aq ckp ade sister aq " baby jgn bagitau ibu tau !!! " dengan senyap peristiwa ini berlaku tanpa disedari sesiapa except victims nye lah (aq,brader aq ngan dax c0mey tembam aq tuwh ),,
kite wng p0wn balek uma ngan senyap2,,
hihihihiihihi,,,,
2 lha al-kisahnya.....
hahahahhahahhahahahaha,,,,,,,,
aq p0wn ade rse nk trgelak gak time tuwh,,,
tai x jadi,,, sbb dah rse NERVOUS sngt niyh !!!
k lha,,
bubye,,
assalam,,,
:) xD


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Thursday, 14 July 2011

PEMFITNAH SK PULAI...

gilew seyh !!!
cikgu nk kawin kn sume bdx dajjah 6 sume,,,
peh !!!
gile si0t,,,,
smpi guru besar p0wn da tau hal niyh !!!
siap pnggil imam Sarip agy unt0k nikah kn kt 0wng,,,
mmng kurng ajr seyh !!!
nk fitnah-memitnah plak dye,,,
pasal duit hilang RM 8.00 pown wat smpi camni skali,,,
nme dye \,,,
NURUL AIN BINTI YUNUS,,,
mmng sakai,kejam & kelam,,,
cikgu x kesah,,,sme ade ade bf kew x,,,,
tp yg pnting muxty kene ade pasangan unt0k d nikahkn,,,
                    
gilew 3x,,,, :( :( :( :( :( :(,,, :P
kwn2 x suke bdx tuh tp,,,
dye nk fitnah 0wbg plak,,:P
next week ari JUMAAT nnty sume kene KAHWIN,,,
celaka unye bdx,,, :P
tp,,,sye rse muzty x ley kawin sbbb,,,,
kite 0wng kn bawah um0 kn??
muzty l0rh JAKIM x kn sahkn hal niyh,,
sume 0wng benci kat dye ,, !!!!!
mmng pat0t p0wn kene benci,,,
jgn smpi mas0k paper lak,,,pasal,,,,taj0k nyew,,,
MURID SK PULAI tahun 6 DINIKAHKAN pulak,,,,
mmng nk mmp0s agk nyew,,,


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Friday, 8 July 2011

My Best Friends

Assalam,,,,
Semua owng psty ade BEST FRIEND kn ???
begitu gak ngan saya ,,, sye p0wn ade gak kwn baik ,,
rp,,,x la sberapa baek sngt,,,
s0metimes pergad0hn ade juga sering berlaku antara kite,,
x pe l0rh,,
walaup0n dye mmng the best,, erm,,,,kl0 nk th yg niy l0rh best kt ,,
FATIMAH                                                                                                                                                                        yg pki bju itam 2,,,,
mmng besh !! ,,
dye 2 slalu jep bgy  nasihat kat kt 0rng,,,
ade juge yg brubah krane dye,,, !!!!
dye 2 mmng suke wane ijau sbb apew ijau 2 adalah wane syurga !!!..

AQILAH,,
wh0 wears a red shirts
dye ni lak se0rng yg periang,,, 
and s0metime dye 2 gdik sikit,,
erm,,,,s0wy eh kepada aqilah yg mmbaca teks niy,, 
dye 2 slalu gak gad0h ,,, but,, dye2  mcm c FATIMAH,,,
sbb slal gak beri nasihat,,,,,
dye 2 ske wane merah ,,, &,,
PEMINAT SETIA KOREA,,
bile 0rng ckp jep pasal k0rea dye lew yg jwb pers0aln 2,....

AMALINA,,, 
amalina 2 sye l0rh,,,
ala x yah la tnye,,,
2 nnty ley tnye sye jek !!
gmbr bawah:a girls wh0 wears a pink scarf

IDA ,,
yq belah sebelah saya ,
wh0 wears a black scarf
dye niy sme jep mcm dak AQILAH,,
sbb PEMINAT SETIA KOREA,,,,
2 lah dye 2 sejibik c qilah..
erm,,,dye p0wn mcm c FATIMAH.,,
sbb ,,,ske kn wane HIJAU,,,

FARAH ,,,
s0wy lo0rh sbb x de gmbr dye,.,
dye niy mcm sye sbb PEMINAT WARNA UNGU,,
& same gak ngan IDA,AQILAH & AMALINA....,,,,
c0z very3 l0ve k0rea ,,, n KOREA FANZ,,,,,
she als0 a shy gurlz


AQMA,,,
wh0 wears a purple scarf
peminat warna biru,,,
pdn lew,, wane biru yg dye ske,,,
c0z prangai dye 2 p0wn  seakn akn BOYS,,
hihi,,,, :D

SYAKIRAH
juga peminat warna ungu,,
n als0 a shy gurlzs,,,
s0wy r,,, c0z x de gmbr,,,
n dye 2 x ske bergmbr,, <3


IZZATI,,
shumil x ???
shumil kn ?? :D
pink gurlz,,
she is a kind  gurlz,,
bt s0metimes she br0ke my heart

AND LAST



IZZA,,,,
wh0 wears a black scarf..
is a gentle gurlz,,,
harap jek Taekwando ,,
tp,,,ala 0rng puk0l sl0w p0wn kte "sakit",,,
hahahahaha,,,,
I and her is a BINTANG KECIL FANZS,,

                                                      SEKIAN DARI : PURPLE GURLZS        
                                                                                           


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Saturday, 2 July 2011

18 Khasiat Dan Manfaat Bawang Putih

                                                                                                                                                                                                                  Allium sativum atau lebih dikenali sebagai bawang putih digunakan secara meluas di seluruh dunia sebagai bahan perasa. Selain itu,ia juga mempunyai pelbagai khasiat dan manfaat untuk kesihatan tubuh badan kita. 

Antara khasiat dan manfaat bawang putih ialah:

  1. Menghalang kemerosotan otak dan meningkatkan sistem kekebalan 
  2. Membantu melambatkan proses penuaan.
  3. Menghalang pertumbuhan sel kanser dan mengurangkan risiko terkena kanser.
  4. Membantu menurunkan kadar kolesterol sekiranya diambil secara rutin dalam jangka waktu tertentu .
  5. Menolong mencegah penggumpalan darah melalui zat anti-kolesterol  iaitu ajoene.
  6. Membantu meredakan tekanan,rasa cemas  dan kemurungan.
  7. Mengandungi  vitamin A, vitamin B,vitamin C, kalsium dan juga potasium .
  8. Mengandungi antioksidan, karotena dan selenium.
  9. Mengambil 2-3 ulas bawang putih sehari  dapat menghindar dari penyakit jantung.
  10. Menyembuhkan tekanan darah tinggi .
  11. Meringankan tukak lambung.
  12. Menurunkan kadar kolesterol dalam darah
  13. Meningkatkan insulin darah bagi penderita diabetes.
  14. Melumpuhkan radikal bebas yang mengganggu sistem kekebalan tubuh.
  15. Bermanfaat sebagai penawar racun (detoxifier) yang melindungi tubuh dari pelbagai penyakit.
  16. Membantu menambah nafsu makan .
  17. Menjaga stamina tubuh badan.
  18. Mengandungi khasiat antimikrob, antitrombotik, hipolipidemik, antiarthritis, hipoglikemik, dan juga mempunyai antivitas sebagai antitumor.



!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Tips Melupakan Orang Yang Dicintai

Jika putus cinta atau bercerai tentu ramai yang merana kerananya. kecuali jika anda seorang yang kuat semangat.
Ataupun jika anda merasa senang untuk mendapatkan pengganti.
Bukan mudah nak mengambil keputusan untuk bercerai terutama jika ada anak-anak yang akan menjadi mangsa perceraian ibu bapa.
Tetapi jika sudah tidak boleh lagi nak dielakkan maka anda harus berusaha untuk melupakan bekas kekasih atau bekas suami.
Yang paling susah adalah memadamkan kenangan yang bersarang dihati sebab setelah lama hidup bersama tentu sudah banyak suka duka yang dilalui.





Broken Heart Red Cartoon Images


Cara-cara berikut mungkin boleh membantu anda untuk melupakan bekas kekasih atau bekas suami :
1. Anggap dia tidak pernah wujud.
Ini mungkin susah sikit jika anda mempunyai anak. Maksudnya walaupun anda mempunyai anak dengan bekas suami anda mestillah kuatkan hati dan anggap semuanya tidak pernah berlaku. Bukannya untuk menidakkan hak suami untuk bersama dengan anak. Lebih mudah untuk melupaka bekas suami atau bekas kekasih jika dia yang melukakan hati anda terlebih dahulu.
Berhentilah berangan yang dia masih lagi milik anda dan janganlah anggap mereka sempurna dan jangan terkena pujuk rayunya, maka hubungan anda akan terjalin kembali sedangkan hati sakit mengenangkan setiap perbuatannya. Aggap sajalah dia tidak pernah wujud dalam hidup anda, dan kalau anda masih sanggup menerima perbuatannya yang menyakitkan hati maka anda kembalilah..! Tapi jangan harap dia akan berubah 100%.

2. Tutup buku.
Tutup serapat-rapatnya semua perkara yang pernah anda lakukan bersamanya jika anda benar-benar mahu berpisah dengannya. Anda harus ingat bahwa anda mahu menamatkan semuanya, anda mungkin akan bertemu dengan orang lain yang lebih tepat untuk anda, itu tidak mustahil. Jangan sesekali bertemu dengannya lagi jika sudah berpisah.

3. Jangan hubunginya lagi.
Ini satu perkara yang mesti anda amati, apabila anda memutuskan untuk menamatkan sesuatu perhubungan ambil perkara ini sebagai sesuatu yang serius.
Jangan sesekali hubunginya lagi kecuali jika anda ingin rujuk kembali, tetapi biarlah anda fikirkan semasak-masaknya segala keputusan yang akan anda ambil nanti.
Memang susah untuk melupakan seseorang yang sudah terlalu lama hidup bersama kita yang pernah kita cintai tetapi ianya bukan mustahil. jangan ber SMS atau email atau telefon dan jangan bertanya dengan kawan-kawan yang mengenalinya.

4. Sibukkan diri.
Anda akan punya banyak masa untuk diri sendiri, anda boleh sibukkan diri dengan pergi gim atau berjoging atau boleh juga mengikuti bengkel atau kelas yang anda minati yang anda tak berkesempatan untuk ikuti dahulu.
Jika anda rajin ke gim tubuh badan anda akan jadi lebih sihat dan cantik, dan tak mustahil anda akan dapat pengganti yang lebih baik dengan lebih cepat. Kalau takpun sekurang-kurangnya anda akan merasa sentiasa sihat dan cergas.

5. Lupakan semuanya.
Memang kadang-kadang anda harus berhati kering untuk melupakannya. Ini semua untuk kebaikan anda juga, membuang semua memori agak sukar jika anda adalah seorang yang melankolis. Tetapi sampai bila anda nak berkeadaan seperti itu?
Mungkin dia sedang bersenang-senang dengan orang lain apagunanya anda bersedih dan menyimpan memori cinta luka lagi. Belajarlah menjadi orang yang kuat pada hati dan tubuh badan.

6. Jauhi kawan-kawannya.
Anda perlukan pengorbanan jika serius mahu melupakan semuanya. Hal ini mungkin agak sukar terutama jika kawan-kawan dan keluarganya memang rapat dengan anda. Tetapi ianya baik untuk diri anda sendiri, dan jauhi juga tempat-tempat yang biasa anda pergi bersama.
Hal ini memerlukan masa tetapi jika anda cekal anda mampu melakukannya.
Biarlah hal ini berlalu dan anda jangan jadi orang yang lemah semangat dan jadi gila talak. Anggaplah semua yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya.

7. Jangan simpan barang-barangnya.
Apabila anda sudah maju kehadapan jangan sesekali berpatah balik atau menoleh kebelakang lagi. Apabila anda mulai mengingati kembali kenangan-kenangan bersamanya, apa sahaja barangan yang diberikan atau gambar-gambar ia akan mengingatkan lagi anda kepadanya.
Simpan saja gambar-gambar kenangan tersebut disebuah tempat yang berkunci dan jangan sesekali melihatnya kembali.

8. Keluar bersama kawan-kawan atau anak-anak.
Kenangan seringkali membuatkan kita terbuai-buai dengan perasaan. Apabila kenangan datang menjelma kita takkan merasa kuat untuk menahannya.
Tetapi hal ini dapat diatasi jika anda benar-benar mahu melupakan segala perbuatannya yang menyakitkan hati anda.
Keluarlah dengan kawan-kawan atau ajaklah anak-anak pergi bercuti ketempat-tempat yang anda tak pernah pergi. Mungkin hal itu akan dapat membuatkan anda melupakannya, jangan pulak menjadi sedih kerana anda tak dapat lagi bercuti dengannya.
Buang jauh-jauh bayangan dirinya, dan hadapi hidup yang baru. Anda mampu melaluinya jika anda mahu dan anda harus bersedia untuk itu.

9. Pergi beriadah.
Mungkin sewaktu anda masih bersama dengannya anda tak pernah atau jarang beriadah. Maka inilah masanya untuk melakukan semua itu. Pergilah beriadah dan bersukan supaya anda merasa senang tidur dimalam harinya.
Jangan peruntukkan masa untuk berangan lagi dengan bekas suami atau bekas kekasih.

10. Selalu ingat perkara buruk dan hal yang menyakitkan yang telah dilakukannya.
Jika anda masih selalu memikirkan dirinya mungkin susah untuk anda meneruskan kehidupan baru tanpa dirinya.
Jangan sesekali mengenang segala kemanisan sebab nanti anda akan sakit menanggung rindu dan menjadi gila talak pulak.
Yang berlalu biarlah berlalu, jodoh anda mungkin tidak panjang dengannya tetapi bukan bererti hidup anda sudah berakhir disini. Jangan fikirkan ini yang anda dapat setelah segala cinta dan pengorbanan yang anda berikan padanya, jika anda berfikir demikian anda akan mengasihani diri sendiri dan anda tidak akan dapat meneruskan kehidupan yang masih panjang.
Semua yang berlaku ada hikmah disebaliknya…


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Kehebatan Surah Al-Ikhlas



'Au zubillah himinashsyaitan nirrajim... bismilla hirrahmannirrahim'

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan. Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan ahad.) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur.

Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w:
'Barang siapa membaca Qul huwa'llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi.

Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka'. Inilah yang dinamakan membaca Qulhua'llah ahad satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara
Kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat..

Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

Sabda Rasulullah SAW lagi:
Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a..s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s,
Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke jumaat yang berikutnya.

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak
mengalami apa-apa kesusahan.



Nota:
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini
kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW 'Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat'.. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Ketahui Personaliti Jenis Darah Anda

Ramai memperkatakan tentang cara mengenal personaliti, dan terkini, masyarakat Jepun melalui agensi cari jodohnya menggunakan teknik mengenal pasti personaliti mengikut jenis darah. Personaliti melalui jenis darah kedengaran agak pelik? Mari sama-sama kita lihat.



1) Jenis Darah A adalah Petani (Farmers)
Mereka berdarah A adalah golongan yang pemalu tetapi mementingkan kesempurnaan dalam senyap. Mereka sangat bertimbang rasa terhadap orang lain dan tidak pandai menipu. Mereka setia dengan kawan dan rakan sekerja. Mereka boleh menjadi perahsia, kuat, tetapi jarang sekali berkongsi perasaan mereka. Mereka ini sukar dipuaskan dan serius dalam hidup.

Peribadi Asas:
Berhati hati dalam membuat keputusan, sentiasa memastikan sesuatu jelas melalui kontrak, terlalu mementingkan undang-undang sosial kehidupan.

Kadar Toleransi:
Toleransi tinggi dengan kerja-kerja fizikal dan berulang, tidak mampu menerima perubahan dengan mudah, hilang minat pada satu-satu hobi dengan mudah.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:

Terlalu mencuba untuk melupakan masa lampau, sikap pesimis terhadap masa hadapan.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Boleh berpura-pura membuat muka tenang walaupun hakikatnya sedang marah, memerlukan masa yang lama untuk pulih jika dilukai, sensitif kepada pandangan orang lain.

Bagaimana mereka bekerja:
Menguruskan satu perkara sahaja dalam satu masa, membezakan antara kerja dan peribadi, sangat bertanggungjawab, terdorong untuk memilih hobi yang membantu mereka menenangkan perasaan.
2) Jenis Darah B adalah Pemburu (Hunters)
Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar. Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh-sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.

Peribadi Asas:
Pantas membuat keputusan, boleh menjadi sangat fleksibel, tidak kisah pada peraturan, menghormati penemuan sains dan perkara praktikal.

Kadar Toleransi:
Mengekalkan sepenuh minat pada apa yang mereka lakukan, kelihatan tidak sabar, tidak sukakan kerja yang berulang.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun selalu bergurau tetapi boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak boleh berhenti merungut apabila mereka kecewa.

Bagaimana mereka bekerja:
Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.


3) Jenis Darah AB adalah Ahli Kemanusiaan (Humanists)
Mereka sukar dimengerti, gemar menjauhkan diri, selalu menggunakan logik daripada mengikut gerak hati. Selain itu, AB sangat bagus menguruskan kewangan, walaupun berfungsi sebagai pendamai, kadang kala AB bersikap talam dua muka.

Peribadi Asas:
Sangat praktikal, bagus dalam menganalisa, memberikan kritikan yang membina, sukar membuat keputusan untuk perkara penting.

Kadar Toleransi:
Cuba untuk menjadi rajin, kelihatan kurang sabar.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sangat sentimental tentang masa silam, lebih risau tentang masalah semasa berbanding perkara lain.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Berjiwa sentimental, selalunya ‘cool’ dan ‘steady’, tetapi boleh berasa sangat kecewa dengan masalah semasa yang tidak diselesaikan, boleh menjadi ‘moody’ sekelip mata.

Bagaimana mereka bekerja:
Boleh menguruskan bidang kerja yang luas, menghargai kerja keras, cepat memahami, tidak terlalu bertanggungjawab, tidak mampu membuat ‘follow up’ sebelum projek kerja diselesaikan.


4) Jenis Darah O Adalah pejuang (Warriors).
Mereka ‘outgoing’, ‘expressive’, dan ‘passionate’. O sangat bermotivasi dan mempunyai ciri pemimpin semulajadi. Dikurniakan rasa kewujudan yang kuat, tidak takut untuk mengambil risiko jika mereka yakin mereka akan menang, seorang ahli sukan semulajadi.

Peribadi Asas:
Memastikan objektif jelas, sangat yakin dengan diri, jujur, optimis dan bertenaga.

Kadar Toleransi:
Kekuatan dan kecekalan bergantung kepada matlamat mereka, mudah mengalah jika kerja dirasakan sia-sia.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Positif tentang masa lampau, oleh itu tidak menyesali masa silam, mencari kestabilan kewangan di masa hadapan.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Selalunya bersikap tenang, sensitif dengan keikhlasan, memberikan pandangan terbuka dengan jujur secara terus.

Bagaimana mereka bekerja:
Keupayaan menumpukan perhatian bergantung pada keadaan, biasanya lebih gemar memimpin, boleh mengabaikan perkara terperinci.


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

U Would't Like Me When I'm Angry

Aku tertarik dengan ayat ni sebenarnya. Seperti yang korang tahu, aku terkenal dengan sikap lemah lembut dan berbudi pekerti. (ye ke), abaikan. 

Tapi, bila aku marah, aku sure heboh korang takkan suka aku. Benci aku pun boleh. Sekali aku marah, sepuluh ayat carutan akan keluar. Dua puluh kali aku marah? Kiralah berapa. 

Oh yeah, aku bukan bidadari. Bukan jugak malaikat. Aku bukan jenis macam kau yang bila marah menyorok bawah meja sambil menangis. Macam tikus. Damn. Bila aku marah aku akan mengamuk macam hulk hogan. Yeah. This is me. The real me. 




Macam orang lain jugaklah, hari ni kau tengok dia lemah lembut bagai. Esok, kau dengar dia cakap Babyy. F! WTH. dan sebagainya. Wow. Macam tak sangka. Hari ni kau nampak pakwe kau romantik gila sayang, esoknya muka kau kena tamporr. Kahkah

Kadang kadang pandangan pertama kita adalah salah. Cuma kita je tak tahu. 


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Kepada Perempuan:Yang Kita Hendak Ialah Perhatian

Jadi, saya nak berkongsi beberapa pendapat saya di sini.

1) Apabila kita perempuan-perempuan ni ada masalah atau inginkan perhatian, usah bergantung pada satu sumber sahaja kerana mungkin pada masa itu suami/mak kita pun tengah sibuk dengan urusan masing-masing. Bina beberapa sumber yang BETUL.

Kita...ya, kita sendiri bertanggungjawab terhadap 90% kebahagiaan yang kita nak. 10% lagi orang-orang di sekeliling kita.


2) Berkait dengan sumber yang betul dalam poin di atas. Pilih sumber yang betul untuk mengadu. Kenapa banyak sangat kes isteri orang jatuh cinta dengan suami orang di tempat kerja?

Cerita tipikal yang saya selalu dengar ialah, salah seorang ada masalah rumahtangga dan tengah mencari tempat mengadu. Orang di kubikel sebelah menunjukkan simpati. Hari-hari bertanya khabar kemudian berkepit dan pangg~ hubungan gelap bermula.

Kepada suami, cuba la ambil masa sikit, paling tidak 15 minit sehari dan berikan perhatian 100% kepada isteri anda, tanpa gangguan telefon dan TV. Dengar apa yang dia nak luahkan. 15 minit takkan tak boleh? Orang perempuan ni, dia sikit takpe, tapi mesti kerap. Bukannya grand, lepas tu lesap.




1) Kenapa perempuan malu-malu, suka berhias, baju ada satu kontena. Perhatian lah...Perhatian dari lelaki yang disukai. Perhatian apabila kawan-kawan memuji. Kalau mak puji pun, hidung dah kembang kempis.


2) Kepada AYAH-AYAH dan ABANG-ABANG, sila ambil berat pada anak perempuan atau adik anda sebelum dia mencari dan berkenalan dengan lelaki di luar. Baca kenyataan ini, perempuan sentiasa 
PERLUKAN PERHATIAN.
Sangat suka dengan kempen yang dianjurkan kerajaan Singapura baru-baru ini - Date With Dad. Kempen yang bertujuan supaya anak-anak remaja perempuan berasa dihargai oleh lelaki pertama dalam hidupnya, ayah mereka. Secara tak langsung, ini membantu mereka belajar untuk menilai lelaki. Taklah semberono mengikut lelaki asing yang menyapa di jalanan, padahal bertanduk di kepala.


!~Like Entry and FanPage Melin Yea~!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...